חוק הובלת חומרים מסוכנים (חומ"ס) והדרך לבחירת מוביל מתאים

ישראל היא ארץ חוק, יש חוקים רבים כמעט בכל תחום. מבין כל התחומים תחום החומרים המסוכנים הוא החמור והקשה לאכיפה. כפי שאנו מכירים על הכבישים בישראל נוסעות משאיות רבות, הכוונה היא למשאיות שתפקידן הובלת חומ"ס, כלומר הובלת חומרים מסוכנים. המשאיות הללו הן בדגלים שונים ולכל אחת מהן יש ייעוד להובלת חומר כזה או אחר, על המיכלים של המשאיות יש ציון בולט על סוג החומר המובל – קוד חירום, דרגת הסיכון שלו ומה נדרש במקרה של נזק או בעיה. מכיוון שקיימת הובלת חומ"ס מוגבלת ולא ניתן לנוע בכל מקום ולכל מקום ועלולות להיגרם תאונות או בעיות ציון קוד חירום בצורה בולטת ינחה את כוחות העזר לסווג את החומר ולתת מענה נכון במידת הצורך. על מנת להיות מוביל מורשה עבור הובלת חומרים מסוכנים צריך להכיר ולעמוד בתנאי "חוק שירותי הובלה, התשנ"ז – 1977" המגדיר בצורה מדויקת מה מותר, מה אסור ומ צריך להתקיים על מנת לבצע את ההובלה בהתאם לחוק.

עקרונות חוק הובלת חומ"ס – חומרים מסוכנים

לא נפרט כאן את מלא לשון החוק הנוגע אל הובלת חומס אך נציג את עיקרי הדברים, לנוחיותכם תוכלו לעיין בחוק בקישור הנ"ל חוק שירותי הובלה.

הפעלת שירות הובלה – חובה להיות בעל רישיון למתן שירותי הובלה, חברה שאין לה רישיון בתוקף אסור לה לתת שירותי הובלה בכלל, לרבות הובלת חומס.

רישיון מוביל – נהג מוביל חייב להיות בעל רישיון מוביל מתאים הכולל את ההכשרה המתאימה לסוג הכלי בו הוא נוהג. במידה והוא מוביל חומרים מסוכנים יש הגבלות נוספות.

שטר מטען – כל הובלה באשר היא של כל חומר בין אם הוא מסוכן או לא מחייב את הנהג להחזיק בשטר מטען המציין את סוג ההובלה.

הובלת חומס – מוביל אשל מבצע הובלת חומ"ס מחויב לעמוד בנוסף לאמור לעיל בתאים הבאים:

  • בעל רכב מתאים להובלת חומרים מסוכנים
  • ציוד לכיבוי שריפות
  • ציוד מיגון אישי
  • אחראי בטיחות ההובלה בעל הסמכה מתאימה
  • יש החרגה כאשר מדובר על הובלת חומרים רדיואקטיביים המחיבת רישיון מתאים נוסף.

כמובן שלשון החוק המלא נמצא באתרי משרד התחבורה והכתוב כאן הוא למטרת הצגת עקרונות בסיסיים בלבד ואין האמור מיועד להחליף את החוק או חלק ממנו.

נהג להובלת חומרים מסוכנים

אחרי שהבנו כי לא כל אחד יכול להוביל חומרים מסוכנים ועל מנת שכן תהיה אפשרות נדרש רישיון ייעודי המאשר הובלת חומ"ס. כעת נשאלת השאלה מי הוא הנהג שיתאים לנו לביצוע ההובלה הנדרש? התשובה היא פשוטה, עליכם דבר ראשון לוודא כי יש לו רישיון והוא אכן בתוקף, לאחר מכן הציגו את החומרים אותם אתם רוצים להוביל וציינו במפורש בפני חברת ההובלה מה הוא החומר והאם יש לאותה חברה רישויון בתוקף להובלתו. לאחר שביררתם לגבי הרישיונות של הנהג ודאו כי יש גם רישיונות מתאימים לכלי עליו הוא אמור לבצע הובלת חומרים מסוכנים. את ההובלה של החומרים המסוכנים עצמה מבצעים בהתאם לחוק ועל פי ההגבלות הבאות:

שעות – הנסיעה וביצוע הובלת חומ"ס מותרת בשעות מסוימות, ההגבלה נובעת מהעובדה שמיכליות של חומרים מסוכנים נוסעות לאט יותר והן עלולות לגרום לעומסי תנועה אם הן יבצעו את ההובלה בשעות העומס

כבישים – חשוב לתכנן את המסלול ולבחור את הכבישים בהם המשאית תיסע הסיבה לכך היא למנוע עיקובים בהובלה מצד אחד ולהתאים את זמני ההובלה מצד שני.

תיאום – במידה וההובלה היא מורכבת או מכילה חומרים מסוכנים רדיואקטיביים נדרש תיאום מול הרשויות ומול משטרת התנועה.

מסמכים – כל הובלה באשר היא מחייבת את המוביל להיות עם מסמכים המעידים על המקור והיעד של הנסיעה, סוג החומר רמת הסיכון שלו ועוד כרשום בחוק.