כמה עולה לחמם את הבית בחורף?

לחמם את הבית בחורף לא חייבת להיות משימה מורכבת במיוחד שיש כיום כל כך הרבה פתרונות לחימום הבית החל מפתרונות מבוססי חשמל ועד לקמינים ביתיים הפועלים על נפט לחימום, גז או עצים. ויש כמובן קמינים הפועלים על חשמל אך לא בהם נעסוק. לכל אחד מפתרונות החימום יש יתרונות וחסרונות. כאשר אנו בוחנים את שיטות החימום השונות בין אם זה על ידי מזגן או נפט לחימום אנו בודקים קודם כל  2 דברים בסיסיים והם המחיר שעולה לנו לחמם את החלל הנדרש והזמן שלוקח לחמם אותו. אנחנו גם מבינים שככל שמהירות החימום והבאתו לטמפרטורה הרצויה של אותו חלל גבוהה יותר כן העלות הכללית תהיה נמוכה יותר. 

על ההבדלים בין מזגן וקמין

כאמור את הבית ניתן לחמם במספר שיטות, כאשר הנפוצות הן חימום על ידי מזגן וחימום על ידי קמין. יש יתרונות לחימום על ידי מזגן חשמלי אולם קמין הפועל על נפט לחימום יעבוד בכל מצב גם כאשר יש הפסקת חשמל. וזה היתרון הבולט על כל התקן חימום חשמלי אך לא רק. יש יתרונות נוספים בשימוש של נפט לחימום שאותם נביא כעת:

  • רצף עבודה – ההבדל הבולט בין מכשירי חשמל לחימום עם קמין שרצף העבודה לא נפסק במידה ויש הפסקת חשמל.
  • איכות החימום – ללא ספק חימום עם נפט לקמין יוצר חום בריא ונעים יותר, הכוונה בבריא שאין חיידקים נישאים באוויר כמו שיש בעת הפעלת מזגן.
  • כושר פיזור – חום של קמין מתפזר טוב יותר ובצורה אחידה להבדיל ממזגן שהחום שלו נקודתי ומרוכז לחלל בו מותקן המזגן או פתח היציאה שלו.
  • עלות מול תועלת – בהמשך נבין שעלות חימום על ידי נפט לקמין משתלמת מכל הבחינות גם מבחינת האיכות וגם מבחינת המחיר.

פערי המחירים בין שיטות חימום השונות

יש כמה שיטות לחמם את הבית בחורף ללא חשמל והיא על ידי שימוש בקמין. יש 4 סוגי קמין נפוצים כיום: קמין עצים, קמין נפט וקמין גז. לכל אחד ואחד מהם יש יתרונות וחסרונות ורבים חושבים שההבדל ביניהם הוא נושא העלויות. למעשה אם נעשה חשבון פשוט נגלה עד מהרה כי עניין העלויות אינו פאקטור בעניין השוואות בין שיטות החימום מכיוון שבסופו של יום העלויות כמעט אותו דבר. נבין תחילה כמה זמן אנו מחממים את הבית והכוונה לימי חורף ישראלים סטנדרטיים ולא סופת שלגים באירופה. ממוצע שעות העבודה נע בין 8 ל 10 שעות חימום כאשר החישוב מתבסס על הדלקה בשעת ערביים עם השקיעה וסגירת החימום לקראת חצות (+)(-) של שעה.

חישוב מוערך וממוצע של עלויות חימום עם חומרי בערה שונים

(המחירים הם מחירי שוק ממוצעים ונכונים לשנה שעברה):

עצים לקמין

כמות העץ הנצרכת בעונת החורף הישראלי כאשר זמן ההפעלה עומד בממוצע של 8 – 10 שעות הוא כ 8 קוב עץ בממוצע, למי שאינו "אוסף" עצים בדרך אלא קונה אותם הוא המחיר לקוב עץ נע בין 450 ש"ח לבין 500 ש"ח (בממוצע ותלוי בסוג העץ)  לקוב עץ, כלומר בסך הכל לעונה כ 4000 ש"ח ואם נחלק ל 4 חודשי החורף נקבל כ 1000 ש"ח לחודש עבור חימום עם קמין עץ.

גז לקמין

קמין הפועל על גז צורך בממוצע כ 2 בלונים גדולים של 48 ק"ג לחודש כלומר אם בלון עולה בין 450 ל 500 ש"ח הרי שההוצאה החודשית היא כ 1000 ש"ח לחודש ולעונה שלמה כ 400 ש"ח בדומה לצריכת העצים להסקה.

נפט לחימום

קמינים הפועלים על נפט לחימום צורכים בממוצע כחצי ליטר נפט לשעה ואם אמרנו שממוצע שעות החימום הוא כ 9 שעות הרי שביום אנו צורכים כ 4 וחצי ליטר סולר (או נפט לקמין) ליום. ואם נכפיל בממוצע הימים בחודש שהם 30.4 נקבל כ 137 ליטר סולר בחודש. נכפיל ב 4 חודשים ונקבל סך של 548 ליטר נפט לחימום ביתי. עכשיו נחשב את העלויות: מחיר ממוצע לליטר סולר עומד על כ 6.5  ש"ח כלומר במשך חודש אנו נצרוך 890 ש"ח .